در پيشينه تاريخي و در فرهنگ عمومي و باور اجتماعي مردمان سرزمين كهن ايران اسلامي همواره طبابت و طبيب از قداست و جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است.
طبيب را مظهر اسم محيي و احياء گري ناميده و عيسوي مسلك مي دانستند كه با دم مسيحيائي خويش درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق اميد را در كالبد جسم و روح زندگي آنان مي دميده است. و با چنين نگاه و انتظاري طبابت نيز با حكمت و اخلاق درآميخته و طبيب خود را نيازمند عنايت شافي مطلق و حقيقت محض مي پنداشته است.
در فرهنگ اسلامي، ارزش دانش گرانقدر پزشكي و فعاليت حرفه اي طبيب تا بدان اندازه والا و عظيم است كه طبيب مظهر اسم شريف محيي و احياء گري معرفي شده است و همچنين در متن فرهنگ و حيات اجتماعي مردمان اين مرز و بوم نيز طبيب و طبابت از جايگاه ويژه و اهميت والايي برخوردار بوده است تابدان اندازه كه بيماران و دردمندان نه فقط براي جستجوي تسكين و درمان دردهاي جسماني خويش، كه بلكه در مقام مشاوره و هدايت جويي در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي خود به حكيم و طبيب متوسل مي گرديده اند چرا كه حكيم و طبيب در افق نگاه و قضاوت آنان شخصيتي مبـّرز و برخوردار از دانش فقهي و پزشكي و آراسته به فضائل والاي اخلاقي بوده است و نماد برجسته و الگوي بارز چنين انديشوران دلسوز وعالمان فرزانه در تاريخ پر فروغ اين سرزمين، طبيب نامور و نابغه بزرگ ايراني، شيخ الرئيس ابوعلي سينا بود كه بدليل ارتباطش با خدا و مكتب وحي، نور حكمت الهي در دل او درخشيد و به حكيم الهي تبديل شد.
همان دانشمند بزرگي كه با نبوغ والا و مجاهدات بي شائبه در عرصه كشف و تبيين واقعيتها و مفاهيم علمي خدمات بزرگي به جهان علم و بشريت نموده و تأليفات ارزشمند وي ساليان مديدي عامل تعميق و پويايي آموزش و تحقيق در معتبر ترين مراكز علمي و آكادميك دنيا بوده است.
اين فرهنگ و باور در سايه تعاليم توحيدي بزرگمرداني را تربيت كرده است. كه فروغ علم و انديشه شان در سپهر دانش بشري، راهگشا بوده است و همگان را به تلمذ و همراهي فراخوانده است ابن سينا، جرجاني، رازي و ... دانشمندان شهير و طبيبان فرهيخته اي هستند كه پرچمدار همراهي دانش و اخلاق بوده و در سايه سار ارزشهاي ديني و آموزه هاي توحيدي، علم را در خدمت انسانيت و رشد فضليت هاي اخلاقي قرار داده اند.
جامعه پزشكي ايران اسلامي علاوه بر برخورداري از چنين پيشينه ارزشمند و افتخار انتساب روز پزشك به زادروز طبيب و فيلسوف نامدار ايران اسلامي شيخ الرئيس ابن سينا ، مفتخر است كه در همه اعصار فضاي معنوي آن معطر به عطر وجود بزرگ مردان گمنام و نيك انديشان موحدي بوده است كه وسوسه هاي فريبناك مادي و تفاخرات دنيوي در مقابل روح بلند آنان سر تعظيم و ستايش سائيده است و افتخار خدمت به محرومين و دردمندان را با هيچ موقعيتي برابري نداده اند.


فاقد نظر