با اصلاح شیوه زندگی یعنی تغذیه صحیح و انجام فعالیت فیزیکی کافی می توان از 70 درصد موارد ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد.

به گزارش « وب دا » کارشناس مسئول گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به مناسبت هفته دیابت از 19 لغایت 25 آبان ماه و تاکید بر اینکه  بیماری دیابت به علت علایم پنهان ، کم علامت و بی علامت یک بیماری پنهان است ، بیان کرد  : بر اساس مطالعات مختلف در حال حاضر حدود 5/4 تا 5 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هسند که نیمی از آن ها از بیماری خود بی اطلاعند. 
«فرزانه اکبریانی » این بی اطلاعی را مهمترین چالش مقابله و کنترل این بیماری بیان کرد و افزود : اضافه وزن و چاقی ، افزایش فشارخون ، مصرف بی رویه مواد قندی و رژیم غذایی نامناسب ، کم تحرکی و استرس از علل رشد ابتلا به بیماری دیابت در جامعه است. 
این کارشناس با اشاره به نقش خود مراقبتی در پیشگیری و کنترل دیابت ادامه داد : کاهش فشار خون ، کنترل قندخون ، ورزش و تحرک کافی ، کاهش مصرف قند ، اصلاح رژیم غذایی و مدیریت استرس از راهکارهای کننترل بیماری دیابت است. 
« اکبریانی » با بیان اینکه بیماری دیابت به دو نوع یک و نوع دو تقسیم می شود یادآور شد : دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود که قابل پیشگیری نیست و معمولا علل ژنتیکی دارد اما دیابت نوع دو در سنین بالا بروز می کند و قابل پیشگیری است. 
به گفته وی افرادی که عوامل خطر همچون چاقی ، اضافه وزن ، کم تحرکی ، افزایش چربی خون ، فشار خون و سابقه خانوادگی دارند می توانند با مراجعه با مراکز جامع سلامت مورد بررسی قرار بگیرند.


فاقد نظر