معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر و اهمیت تشخیص زودرس کنترل فشارخون بالا، تاکید کرد.

به گزارش وب دا، دکتر سید احمد هاشمی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوري اسلامي ايران، با هدف افزایش شناسایی و کنترل بیماری فشارخون بالا، اقدام به برگزاری طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون» کرده است.

وی ادامه داد: این طرح با مشارکت و تعامل معاونت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، هيئت مديره هاي نظام پزشكي، سازمان های بیمه گر و سایر سازمان های همکار و داوطلبان از بیست و هفتم اردیبهشت مصادف با روز جهانی فشارخون در دو مرحله اجرایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در اين طرح به ارزیابی، شناسایی و مراقبت و درمان بیماران مبتلا به فشارخون بالا و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبي عروقي یعنی فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

دکتر هاشمی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح، نتایج ارزشیابی و گزارش آن در مهرماه سال جاری مصادف با روز جهانی قلب ارائه شود.

وی ادامه داد: امید است به دنبال این برنامه با همان اهداف و تقویت بیشتر برنامه‌های جاری در قالب برنامه یکپارچه و ادغام یافته مجموعه مداخلات اساسی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی وزارت بهداشت (ایراپن)، ادامه یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اهداف اجرای برنامه کنترل فشار خون بالا را افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این بیماری عنوان کرد.

دکتر هاشمی اندازه گیری فشارخون افراد 30 سال و بالاتر به میزان 50 درصد جمعیت هدف( تقریبا20 میلیون نفر)، شناسائی افراد با احتمال ابتلا به فشارخون بالا (تقریبا دو میلیون نفر) و شروع مراقبت فشارخون در افرادی که در اندازه گیری فشارخون بالا داشته اند، به میزان 50 درصد (تقریبا یک میلیون نفر) را از اهداف اختصاصی اجرای طرح ذکر کرد.

وی افزایش نسبی آگاهی افراد 30 سال و بالاتر از عوامل خطر اصلی فشارخون بالا (مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل) به میزان 50 درصد  وضع موجود و افزایش نسبی آگاهی افراد 30 سال و بالاتر جامعه از پیامدهای اصلی فشارخون بالا (سکته های قلبی، سکته های مغزی، مرگ زودرس) به میزان 50 درصد وضع موجود را از دیگر اهداف اختصاصی اجرای طرح عنوان کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با اجرای طرح بسیج ملی فشار خون افزایش نسبی آگاهی افراد 30 سال و بالاتر از میزان طبیعی فشارخون به میزان 50 درصد وضع موجود افزایش یافته و اندازه گیری فشارخون زنان باردار به میزان 50 درصد جمعیت هدف محقق می شود.

دکتر هاشمی اندازه گیری فشارخون بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به میزان 50 درصد جمعیت هدف، شناسایی افراد 30 سال و بالاتر دارای سابقه سکته قلبی، شناسایی افراد 30 سال و بالاتر دارای سابقه سکته مغزی و شناسایی افراد 30 سال و بالاتر دارای سابقه دیابت را از دیگر اهداف اجرای طرح ذکر کرد.

وی گروه هدف طرح در مرحله غربالگری را، تمامی افراد 30 سال و بالاتر ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی ذکر کرد.


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر