فاز دوم و مرحله غربالگری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در خراسان شمالی آغاز شد.

به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اعلام این خبر اظهار کرد: 340 هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی بالای 30 سال سن دارند که انتظار می‌رود با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، حداقل فشارخون 50 درصد از این افراد سنجش و ثبت شود. 

دکتر سید احمد هاشمی خاطرنشان کرد: افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی، جامعه هدف اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هستند.

وی با اشاره به آمادگی مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سیار و ... برای سنجش فشارخون مراجعان، تصریح کرد: سامانه خود اظهاری به آدرس salamat.gov.ir نیز راه اندازی شده است که گروه هدف طرح و مبتلایان به فشارخون بالا می توانند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: 60 درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا، از بیماری خود اطلاعی ندارند و هدف اصلی از اجرای طرح شناسایی این افراد است .

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه آمار سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از پرفشاری خون بالاست، تصریح کرد: در خراسان شمالی طبق آمار دلیل اول مرگ و میر ، بیماری های قلبی و عروقی، بعد از آن سوانح و تصادفات و پس از آن نیز  ابتلا به سرطان است.

وی با بیان اینکه از 50 درصد افرادی که از فشار خون بالای خود مطلعند، فقط 19درصد دارو مصرف کرده و وضعیت فشارخون خود را کنترل می کنند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا پایان طرح آمار خوبی از وضعیت مبتلایان به فشار خون بالا در استان و کشور ثبت شود.

دکتر هاشمی بر لزوم پرهیز از استفاده بی رویه از انواع چربی ها و غذاهای فست فود تاکید و اضافه کرد: رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی علت اصلی ابتلا به بیماری‌های زیادی از جلمه پرفشاری خون است.

وی گفت: امروزه 50 درصد جامعه دچار کم تحرکی شده و مردم ما کمتر از نیم ساعت در روز پیاده روی می کنند.

این مسئول تصریح کرد: طرح سنجش و غربالگری فشارخون از امروز در 374 خانه بهداشت، 82 مرکز بهداشتی درمانی، بیش از 35 پایگاه موقت در سطح استان، تمامی بیمارستان‌ها و کلینیک های دولتی، خصوصی و خیریه خراسان‌شمالی آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد.

دکتر هاشمی یادآور شد: سایر ارگان‌های مرتبط از جمله هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، سپاه و غیره در اجرای این طرح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را یاری می رسانند.


از مجموع 2 رأی

فاقد نظر